Mental återhämtning efter förlossning

mental återhätmning

Hur mår du? Och då menar vi inte endast hur kroppen känns efter födseln? 

Att välkomna ett nytt liv är en unik resa, men för många nyblivna föräldrar kan den mentala påfrestningen postpartum (efter förlossningen) vara överväldigande. Det är lika viktigt att ägna uppmärksamhet åt din mentala hälsa, som din fysiska, efter förlossningen. 

Här är några tips för att stödja din mentala återhämtning och främja en känsla av balans och lugn under den här viktiga perioden.

Acceptera förändringen

Att bli mamma förändrar inte bara ditt liv fysiskt utan också mentalt. Det är väldigt vanligt att känna en blandning av glädje, osäkerhet och överväldigande känslor. Ibland till och med sorg (över den du var) eller frustration över att inte hinna med sig själv eller andra. Acceptera och ge dig själv tillåtelse att känna in alla olika känslor, prata om det du upplever för att bearbeta och för att underlätta att acceptera förändringarna.

Ge dig själv tid för reflektion

Ta dig tid varje dag för att känna in och reflektera över dina känslor och tankar. Det kan vara genom meditation, dagboksskrivning eller bara en lugn stund för dig själv. Det kan till exempel vara under amningsstunden, sitt med ditt andetag och känna in hur du mår just i stunden. Genom att vara medveten om dina känslor kan du bättre hantera dem.

Aktivera ditt nätverk

Uttryck och dela dina känslor med nära vänner, familj eller partner. Då ger du dem en möjlighet att finnas där för dig och hjälpa dig. Ett starkt nätverk för stöd är så viktigt för din mentala hälsa och det behöver inte vara ett stort nätverk. Det kan räcka med ett par personer som kan lyssna, stötta och avlasta dig. Att prata om dina känslor är ibland allt som behövs för att det ska kännas bättre. Ofta kan det kännas skönt att prata med andra som har eller har haft små barn.

Prioritera dig själv

Att ta hand om sig själv en stund då och då är inte (bara) en lyx, det är en nödvändighet för att du ska hålla. Planera tid för aktiviteter som du älskar, som ger dig glädje och fyller på energi. Det kan vara allt från en lugn promenad till att läsa en bra bok. Att ta hand om dig själv ger dig den energi du behöver för att ta hand om bebis och hantera de utmaningar du möter.

Sänk kraven

Det är lätt att fastna i idealiserade bilder av moderskapet som delas i sociala medier. Var realistisk med dig själv, dina förväntningar och sänk kraven. Ingen är perfekt, och det är helt normalt att känna sig överväldigad och som en dålig förälder ibland.

Sök professionellt stöd om du behöver

Om du märker att dina känslor blir överväldigande och ditt mående påverkar din vardag, tveka inte att söka professionellt stöd. En psykolog, terapeut eller stödgrupp kan vara ovärderligt för att hjälpa dig att hantera dina känslor. 

Ett steg i taget

Mental återhämtning är en process och tar tid. Ta det steg för steg och var snäll mot dig själv. Var nöjd med de små framsteg du gör och inse att det är okej att be om hjälp när du behöver det.

Genom att vara medveten om dina känslor, aktivera ditt nätverk och prioritera att ta hand om dig själv, kan du skapa en grund för en positiv och stärkande upplevelse av moderskapet. Kom ihåg att du inte är ensam, och att ta hand om din mentala hälsa är lika viktigt som att ta hand om din kropp och återhämtning. 

Du är stark, du är kapabel, men ibland även svag och sliten, och du förtjänar all kärlek och stöd på denna resa.

0 kommentarer

Det finns inga kommentarer ännu. Bli först med att lämna en kommentar!

Lämna en kommentar